Om skibscontainere
Shippingcontainere er standardiserede containere, der bliver brugt til at fragte forskelligt gods på skibe, lastvogne eller tog. Det standardiserede design gør det let at fragte godset med forskellige transportmetoder, f.eks. fra lastvogn til skib. Containerne er designet på en måde, så de er lette at stable ovenpå hinanden, hvilket gør det muligt at fragte mere gods på én gang. Det pladseffektive design gør det dermed til en attraktive fragtmulighed. De kan desuden også anvendes som pladsopbevaring, da de er både vind-og vandtætte.
Skibscontainerens oprindelse
Den amerikanske opfinder, Malcolm Purcell McLean udviklede i 1956 den første standard skibscontainer. Hans skibscontainer revolutionerede transportindustrien, da den gjorde det lettere og hurtigere at transportere gods på tværs af landegrænser. USA anvendte den nye fragt-innovation i stor stil under Korea-krigen, hvor de blev anvendt til at transportere forsyninger.
Sådan stables skibscontainere
Skibscontainere kan stables ovenpå hinanden på samme måde som Legoklodser. Mekanikken er anderledes designet, da containere skal kunne holde til ekstrem vægt på op til mange tons. I hjørnerne af en standard skibscontainere sidder der specielle hjørnebeslag, som bruges til at forbinde og fastgøre containeren til andre containere eller til et skib, lastbil eller tog. Der er fire hjørnestøbninger på hver container – én i hvert øverste hjørne. I hver hjørnestøbning er der huller, som bruges til at fastgøre containeren til andre containere eller et transportkøretøj. Hullerne er standardiserede, så enhver skibscontainer let kan forbindes med andre fragtcontainere. Hjørnestøbningerne har også andre funktioner, såsom at sikre en jævn fordeling af containerens vægt og give strukturel støtte til containeren.
Hvad er skibscontainere lavet af?
Skibscontainere er lavet af stål. De bølgede metalvægge, rammen, dørene og tværstykkerne er lavet af cortenstål, som også er også kendt som ”weathering steel” eller forvitringsstål på dansk. Cortenstål anvendes i skibscontainere på grund af stålets særlige fysiske egenskaber, som gør denne type stål ekstremt modstandsdygtig overfor korrosion og rust. Rustresistens betyder i denne sammenhæng, at der kan dannes et tyndt lag rust på overfladen, men at rusten forbliver på overfladen. Over tid vil cortenstål få en rødbrun rustfarve. Skibscontainere er effektive til at beskytte gods mod vind og vejr.
Hvad betyder CSC-godkendelse?
CSC er en forkortelse for “Convention for Safe Containers”. Man kan kun blive CSC-godkendt, hvis man opfylder sikkerhedsstandarderne, der er defineret af ”International Convention For Safe Containers”. Sikkerhedsstandarderne skal sikre sikkerheden for både containere og de mennesker, som håndterer dem. Nogle af kriterierne handler om containernes design og konstruktion samt hvordan de skal afprøves og vedligeholdes. For at blive CSC-certificeret skal skibscontainerne gennemgå en lang række tests for at sikre, at de er stærke nok til at modstå den belastning, de kan blive udsat for under transport og håndtering. Det er påkrævet at være CSC-certificeret, hvis skibscontainerne skal bruges internationalt over landegrænser.